Allt du behöver veta om lådor i Counter-Strike 2

Thumbnail för en Case guide för CS2. Bilden visar bravo-, kilowatt och gamma lådorna.

Typ av lådor i CS2

CS2 erbjuder olika typer av lådor, eller “cases”, som innehåller vapen-skins, knivar eller handskar. Dessa lådor är indelade efter teman eller kollektioner, såsom Gamma, Spectrum eller olika operation-kollektioner. Dessutom finns det speciella lådor för evenemang som stora turneringar, till exempel souvenir-paket, som innehåller exklusiva skins dekorerade med evenemangsspecifika klistermärken. Tävlingskartor i Counter-Strike har också exklusiva lådor, så kallade “collection case”. Som souvenir-paket, innehåller kollektionslådor inte knivar, där skinsen ofta följer ett visst tema baserat på vilken karta lådan hör till.

Hur man öppnar lådor

För att öppna nästan alla lådor behöver man en motsvarande nyckel. Dessa nycklar kan köpas i spelet och används för att avslöja det föremål som finns inuti lådan. När en låda öppnas, bestäms innehållet slumpmässigt genom spelets algoritmer.

Tidigare kunde man byta nycklar på Steams gemenskapsmarknad, men efter att Valve gjorde nycklar privata är detta inte längre möjligt. Detta har lett till att nycklar som köptes före ändringen, och som fortfarande kan bytas mellan användare, har haft en enorm prisinflation på Steam-marknaden och bör därför inte köpas därifrån.

Lådornas sällsynthet och sannolikheter

Varje skin i en låda har en sällsynthetsnivå, och sannolikheten att öppna ett visst skin påverkas av olika attributer skinnet har.

Läs mer om Float-värden i Counter-Strike 2.

Sällsynhetsnivåer

Varje skin har en egen sällsynthetsnivå som varierar från Mil-spec (Blå) till Covert (Röd). Chansen att få ett föremål med högre sällsynthetsnivå är avsevärt mindre jämfört med vanligare föremål. Denna sällsynthetshierarki påverkar direkt skinsens värde. Handskar och knivar är mest sällsynta och är representerade med Gult, så kallade “Special item”. Varorna kan också vara “Stattrak”, som sparar antalet frags man fått och ökar hur sällsynt varan man fått är.

Läs mer om de tre dyraste skin i CS2!

Sannolikheter

Valve, utvecklaren av CS2, har offentliggjort sannolikheterna enligt lagkrav i vissa länder, särskilt i Kina.

Sannolikheterna för vanliga lådor som kräver nyckel är följande:

Mil-spec (blå) ~79,92%
Restricted (lila) ~15,99%
Classified (rosa) ~3,20%
Covert (röd) ~0,64%
Special Item (knivar/handskar) ~0,26%


Detta innebär att chansen att få en kniv är ungefär 1/400.

Exempel på lådor i CS2. Bilden visar Recoil-lådan och dess innehåll.

Sannolikheterna varierar något beroende på lådtyp; till exempel innehåller souvenir-kapslar inte knivar, och samma gäller för klistermärkeskapslar. Du kan kontrollera dessa sannolikheter i den officiella meddelandet av Valve Kina (sidan är på kinesiska, använd gärna en översättningstjänst).

Communitys deltagande

Lådöppningar strömmas ofta live eller spelas in och skapar innehåll för YouTube-videor eller Twitch-sändningar. Gemenskaper deltar i diskussioner, spekulationer och till och med vadslagning om möjliga resultat. Att bevittna sällsynta fynd eller besvikelser ger god underhållning för tittarna.

Kontroverser och regleringar

Lådsystemet har kritiserats för sin spel-liknande natur. Oro över minderårigas deltagande i dessa aktiviteter har lett till krav på reglering och övervakning. Detta har resulterat i åtgärder på vissa områden, där man försöker begränsa eller reglera dessa funktioner. Till exempel har Frankrike infört en helt separat process för att öppna lådor, för att kringgå landets förbud.

Slutsats

CS:s lådöppningssystem fångar spänningen, osäkerheten och slumpens charm i spelet. Även om det ökar engagemanget, har det också väckt debatt om de spel-liknande mekanikerna och deras påverkan på spelare, vilket främjar diskussion om ansvarsfullt spelande och spelindustrins reglering.

Suositut